„Care sunt principiile stilului de viață sănătos?” și „Cum trebuie să ne educăm pe noi și pe copiii noștri?” sunt întrebările principale la care am încercat să răspundem, împreună cu dieteticianul Diana Porumb, membră a Asociației Române de Nutriție și Dietetică (ARoND) și a European Federation of the Associations of Dietitians (EFAD).

Bună, Diana! De ce ai ales să fii  dietetician?

Fac parte din prima promoție de dieteticieni licențiați din România, am absolvit în anul 2011 la UMF Cluj-Napoca și am ales acest domeniu pentru că imi place sa ajut oamenii. După absolvire, am lucrat o perioadă, apoi am creat un blog pe care scriam în timpul liber, deoarece am decis să devin mămică cu normă întreagă. Apoi am reînceput munca și m-am întors pe băncile facultății, fiindcă mi-am dorit să parcurg cursurile masterului de Inginerie genetică. Acesta este viitorul în ceea ce privește atât medicina, cât și nutriția.

Ce înseamnă stilul de viață sănătos?

Definiția mea este mai mult îndreptată spre personalizare. Nu există, decât în linii mari, câteva concepte pe care le putem pune în aplicare, noi, ca populație. În rest, fiecare individ, în funcție de afecțiuni, de ceea ce îi place să mănânce, istoricul familial, de cum a fost crescut etc., o să poată pune în aplicare mai multe sau mai puține principii ale stilului de viață sănătos. Cred că principiul de bază al stilului de viață sănătos este educația și, cât timp știm unde să căutăm și căutăm surse de încredere, avem toate șansele să găsim sfaturi bune și profesionişti care să ne ajute. Acest stil începe de la curățarea, în primul rând, a frigiderului, a casei și a organismului. Astfel, primul pas este să scoatem lucrurile nesănătoase din viața noastră. Pe urmă, putem alege dacă mâncăm fiert sau la cuptor, dacă facem sport sau alegem să ne odihnim mai mult. În al doilea rând, trebuie să obținem un echilibru între hrană, sport și odihnă. Nu poți să mănânci sănătos și să faci sport și să te aștepți să ai un stil de viață sănătos, dacă nu te odihnești destul. La fel, dacă te odihnești destul și nu faci sport, nu poţi avea rezultate sau dacă te odihnești, faci sport, dar nu mănânci sănătos. Trebuie să fim atenți la aceste trei aspecte pentru a avea rezultatele dorite.

Câte mese ar trebui să avem pe zi?

Mesele trebuie să le avem în funcție de vârstă, de greutate și în funcție de programul nostru, bineînțeles. Eu recomand trei mese principale. Gustările le recomand, dar sunt persoane care pot rezista foarte bine și fără ele. Acestea ne ajută cel mai mult în perioadele în care lucrăm mai mult, facem foarte mult sport sau suntem obosiți, pentrru un plus de energie. Însă aceste fructe și semințe pot fi integrate în una dintre mese. De exemplu, semințele le putem pune într-un iaurt, dimineața sau într-o salată, la prânz.

Care este cea mai importantă masă a zilei?

Toate sunt la fel de importante. Fiecare masă peste care sărim, va aduce cu sine repercusiuni la masa următoare și în orele următoare.

Cum trebuie să arate un plan alimentar pe o zi?

Ca aport de nutrienti, calculele se pot face global pe o săptămână. Într-o zi în care nu avem multe activități, începem cu un iaurt grecesc și semințe, lângă care putem adăuga fructe sau legume. Astfel, avem un mic dejun complex, bazat pe carbohidrați, grăsimi și proteine. La prânz, putem alege o bucată de pește și legume sub formă de salată sau gătite, iar seara ceva ușor. Spre exemplu, o salată Caprese sau humus cu sticksuri de legume sau spanac cu ou fiert.

Cum trebuie să combinăm alimentele?

Atâta timp cât suntem sănătoși, trebuie să evităm combinaţiile care nu ne plac. În rest, din punctul meu de vedere, nu există restricții sau combinații nepotrivite, decât în cazul unei afecțiuni.

Care sunt problemele cu care se confruntă pacienții tăi?

Majoritatea se confruntă cu probleme de greutate, dar am și pacienți care doresc să adopte un stil de viață sănătos, deoarece a apărut un copil în viața lor și vor să îi ofere o educație alimentara.

Aproape toți sar peste mese, dimineața consumă doar cafea până la ora 12, nu au timp de gătit, toată mâncarea este comandată sau cumpărată din diferite locații, bazată pe patiserie. Unii mai încearcă să mănânce sănătos, dar degeaba mănânci o salată la prânz, dacă seara, la cină, îți cumperi fast-food. Părerea mea este că putem mânca un burger o dată sau de două ori pe lună, dar să avem grijă de ceea ce mâncăm în celelalte zile. Principala noastră problemă este că alegem alimentele ieftine și, de cele mai multe ori, acestea nu sunt calitative.

De ce aleg pacienții acest stil de viață?

Din nefericire, aceștia nu aleg să își schimbe stilul de viață pentru a fi mai sănătoși, ci pentru că nu le mai place cum arată, iar greutatea începe să fie o problemă. Educația este cel mai important factor care ne ajută să optăm pentru o viață mai sănătoasă. După cum am spus anterior, am pacienți care după ce au un copil, doresc să îi ofere acestuia o educație alimentară mai bună și, astfel, își schimbă și ei proastele obiceiuri.

Ce trebuie să facem pentru a ne menține după ce am optat pentru stilul de viață sănătos?

La început este foarte important să ai rezultatele pe care ți le dorești. În general, dacă ai adoptat un stil de viață sănătos, iar înainte mâncai haotic sau alimente lipsite de nutrienti, principala schimbare este că te simți foarte bine, iar un om care se simte foarte bine nu cred că vă reveni la proastele obiceiuri.

Cum trebuie să avem grijă de alimentația copiilor?

În primul rând, prin exemplu personal, noi ne formăm obiceiurile de acasă. Așadar, copilul va consuma ce găsește în casă. Cel mai important este să nu existe dulciuri ieftine, mâncare necalitativă. În momentul în care el crește cu o alimentație nesănătoasă, va deveni un adult care va face aceleași alegeri în continuare. Copiii trec prin mai multe faze, în funcție de vârstă. Ei au perioade în care mănâncă anumite alimente, apoi le refuză. Nu trebuie să ne speriem, ci să continuăm să îi educăm în această privință. Cel mai ușor este să ne educăm și noi și să îi oferim copilului ceea ce mâncăm și noi, deoarece acesta învață cel mai bine din exemple.

Un aspect foarte important este introducerea uleiurilor presate la rece în alimentația lor, datorită aportului de Omega 3 și Omega 6. Acestea pot fi adăugate foarte uşor peste alimentele pe care i le oferim.

Dacă tot ai adus în discuție uleiurile presate la rece, de ce sunt acestea importante?

Acestea sunt extrem de importante. În trecut, se recomanda foarte mult consumul de pește pentru aportul de Omega 3 și Omega 6, substanțe care au factor protector. Însă, în zilele noastre, peştele este crescut, în cele mai multe cazuri, în crescătorie sau cel din ocean este plin de metale grele. Din această cauză, consumul de semințe și ulei presat la rece este cel mai benefic.

Ce sfaturi ne oferi?

Adoptați un stil de viață sănătos, astfel încât cei mici, care cresc cu voi în casă, să învețe direct de la voi ce au de făcut mai departe, pentru a nu fi nevoiți să ceară sfaturi mai târziu.

Sperăm că va plăcut interviul nostru cu dieteticianul Diana Porumb și nu uitați să mâncați cât #MaiSănătos!